• This event has passed.

Francqui Chair: William Marx

October 14, 2022 @ 2:00 pm5:00 pm

Each year, the Francqui Foundation awards three International Francqui Professor of Chairs, which should allow the stay of a foreign scientist in Belgium for an uninterrupted period of three to six months. Professor William Marx (Collège de France) is laureate of the International Francqui Chair 2021-2022 at the Faculty of Arts of the University of Antwerp. In honour of the Francqui Chair, several events are organised, including one with a strong connection to digital humantities: “Lost and often found works”.

Lost and often found works

William Marx’s 2021-2022 course at the Collège de France centered around “lost works,” as “there are more lost works than there are existing ones.” Coincidentally, an international group of researchers in medieval studies published an important article in Science on the “forgotten books” of the Middle Ages. Here again, the literary scholar is invited to look at what is not or no longer present, but what might be recreated with the help of digital humanities’ tools. October 14, we organize a debate between William Marx, our Antwerp digital humanists, and other guests on this question at the University of Antwerp. The event will be held in English and French. Activities related to the Francqui Chair are open to all.

About William Marx

William Marx is professor at the Collège de France (Paris), where he holds the chair of comparative literature. His books, translated into a dozen languages, include Naissance de la critique moderne (2002), Les Arrière-gardes au XXe siècle (2004), L’Adieu à la littérature (2005), Vie du lettré (2009), Le Tombeau d’Œdipe (2012), La Haine de la littérature (2015), Un savoir gai (2018), Vivre dans la bibliothèque du monde (2020) and Des étoiles nouvelles (2021). Professor Marx will hold the Francqui International Chair at the University of Antwerp during the fall of 2022.

Les œuvres perdues, et parfois retrouvées

William Marx enseigne au Collège de France (2021-2022) un cours sur les « œuvres perdues » : « Il y a plus d’œuvres perdues qu’existantes ». Un groupe international de chercheurs en médiévistique vient de publier un important article dans la reçue Science à propos des « livres oubliés » du Moyen Age. Ici encore l’idée est qu’il y a une pertinence pour le chercheur en littérature à chercher du côté de ce qui n’est pas là, qui n’est plus là, mais que l’on pourra peut-être, les humanités numériques aidant, essayer de le reconstituer. Nous organisons le 14 octobre à l’université d’Anvers un débat sur la question auquel participeront William Marx, « nos » chercheurs anversois en humanités numériques, et un certain nombre d’autres invités. Les langues de travail seront le français et l’anglais. Les activités en rapport avec la Chaire Francqui sont ouvertes à toutes les personnes intéressées.

William Marx est professeur au Collège de France (Paris), où il occupe la chaire de littérature comparée. Parmi ses ouvrages, traduits en une dizaine de langues, figurent Naissance de la critique moderne (2002), Les Arrière-gardes au XXe siècle (2004), L’Adieu à la littérature (2005), Vie du lettré (2009), Le Tombeau d’Œdipe (2012), La Haine de la littérature (2015), Un savoir gai (2018), Vivre dans la bibliothèque du monde (2020) et Des étoiles nouvelles (2021). Le professeur Marx occupera la Chaire internationale Francqui à l’Université d’Anvers pendant l’automne 2022.

Date:
October 14, 2022