• This event has passed.

INT Workshop Antwerp

October 25, 2017 @ 2:00 pm5:00 pm

Free
Op 25 Oktober 2017 organiseert DHuF een trainingsworkshop in samenwerking met het nieuw opgerichte Instituut voor de Nederlandse Taal (INT) en de letterenfaculteit van de Universiteit Antwerpen. Op deze studienamiddag stelt het INT zich voor. Er wordt naast een algemene inleiding over het instituut, nader ingegaan op wat het INT voor “digital humanists” te bieden heeft. Er wordt ingezoomd op corpusbouw, verrijking van teksten en het doorzoekbaar maken daarvan, met illustraties van hoe een onderzoeker dit ook voor zijn of haar eigen materiaal kan. Er wordt ook uiteengezet welke rol lexicale informatie bij het doorzoeken van met name historische teksten kan spelen.

Programma

14:00-14:30 | Frieda SteursAn Unexpected Party. Introductie van het nieuwe INT. Frieda Steurs

14:30-15:00 | Katrien Depuydt: Riddles in the Dark. Over corpusbouw.

15:00-15:30 | Jesse de Does: Out of Frying-Pan Into The Fire. Over corpusannotatie.

15:30-15:45  | Theepauze

15:45-16:15 |  Jan Niestdt: Inside Information. Over corpus search.

16:15-16:45 | Jesse de Does & Katrien DepuydtThe Gathering of the Clouds. Lexical resources en Linked Open Data.

16:45-17:00 | Guy De Pauw (Textgain): Ruusbroec at your fingertips.

De voertaal van dit evenement is het Nederlands. Deelnemers die geen gebruik kunnen maken van eduroam krijgen een inlogcode voor het lokale netwerk. Van de deelnemers wordt geen technische voorkennis of praktische inbreng vereist. De deelname is gratis maar deelnemers wordt gevraagd zich aan te melden via email (mike.kestemont@uantwerpen.be) en volgende informatie te verstrekken: voornaam; naam; instelling; Twitter handle (optioneel).
De namiddag wordt afgesloten met een informele receptie. Een gedetailleerd programma wordt later onder de deelnemers verspreid. De lokale organisatie is in handen van het departement taalkunde (Reinhild Vandekerckhove en Walter Daelemans) en het departement letterkunde (Dirk van Hulle en Mike Kestemont). Vanuit het INT wordt deze workshop mogelijk gemaakt door de inbreng van Frieda Steurs, Jesse de Does, Jan Niestadt en Katrien Depuydt.

participants: 30

Date: