• This event has passed.

Lecture Series: Aafje de Roest

February 21, 2022 @ 4:00 pm6:00 pm

Image credits: Openbare Bibliotheek Amsterdam & SMIB

Hiphop lezen: kwantitatieve en kwalitatieve methoden voor letterkundig onderzoek naar hiphop

Terwijl de wereld om ons heen steeds meer lijkt te verengelsen, grijpen zowel Nederlandse als Belgische jongeren massaal naar een jeugdcultuur in hun eigen taal: hiphop. Van Frenna tot Zwangere Guy en van Ronnie Flex tot Shay, Blu Samu of Coely – hiphop is de dominante jongerencultuur van dit moment, zowel wereldwijd als in Nederland. Die ongekende populariteit van hiphop, een door identiteitsvraagstukken gekenmerkt muziekgenre en idem jeugdcultuur, roept de vraag op hoe Nederlandse jongeren (artiesten en actief publiek) in hiphop hun culturele identiteit (her)definiëren. Op die vraag promoveert neerlandica en letterkundige Aafje de Roest (1993) aan de Universiteit Leiden (sectie Moderne Nederlandse letterkunde). Haar door NWO-gefinancierde onderzoek combineert kwalitatieve en kwantitatieve methoden om tot een antwoord op deze vraag te komen. Maar hoe onderzoek te doen naar een snel veranderende jeugdcultuur die misschien wel per definitie ‘ongrijpbaar’ moet blijven? In dit college verkent De Roest het antwoord op die vraag, en neemt zij je aan de hand van recente case studies uit de Nederlandse en Vlaamse scene mee in het spel van hiphopjongeren, die tegen een lokale achtergrond, maar in een werelds perspectief, hun culturele identiteit vormgeven.

Aafje de Roest

Aafje de Roest (1993) promoveert aan de Universiteit Leiden (sectie Moderne Nederlandse letterkunde) op een door NWO-gefinancierd onderzoek naar de culturele identiteitsconstructies van Nederlandse jongeren in hedendaagse Nederlandse hiphop. Vanaf 2020 is De Roest een van de Faces of Science, een samenwerking van NEMO en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Ze is lid van de Raad van Toezicht van het Nederlands Letterenfonds.

The lecture will take place in Dutch.

NOTE: Due to the current COVID-19 measures, we need to ask you to present a valid Covid Safe Ticket (CST) before entering the room. Wearing a mask is mandatory and please practice social distances of 1,5 metres.

Because of this, registration is also mandatory, please register by sending a mail to platformdh@uantwerpen.be.

The lecture is free and open to all.

Date:
February 21, 2022